TrackIce
MeteoGroups styrke er at levere lokale prognoser med stor nøjagtighed, og for at muliggøre dette bruges historiske data i prognosemodellerne. Historikken fortæller, hvordan vejret påvirkes af de lokale forudsætninger.

Eksempel: Hvis en vejrmålestation er placeret i et punkt, der generelt er koldere end omgivelserne, vil statistikken fortælle at prognoserne er for varme. Ved at bruge statistikken i prognoserne er der altså mulighed for en lokal prognose af høj kvalitet også i det kritiske punkt.

Mowic har tagit fram en mobil vägväderstation, TrackIce, som är betydligt enklare och billigare än en fullskalig väderstation, men som fortfarande ger viktig information för en vinterväghållare
Hvad kræves for at øge kvaliteten på de lokale prognoser?
Statistik muliggør at øge kvaliteten på de lokale prognoser, og af den grund bruger MeteoGroup Vejdirektoratets vejmålestationer, WMO-stationer samt kunders egne vejmålestationer.

Da en klassisk vejmålestation er meget dyr og oveni købet har brug for elnettet, har Mowic udviklet en mobil vejmålestation, TrackIce, der er væsentligt simplere og billigere, men på samme tid giver vigtige informationer til vejvedligeholdningen. Derudover måler TrackIce de parametre, der er afgørende for at lave en vejvejrprognose af høj kvalitet.

Samarbejde med Mowic
MeteoGroup samarbejder med Mowic og kan derfor også bruge målinger fra TrackIce-stationerne, for eksempel i et kort sammen med Vejdirektoratets vejmålestationer. Efter et år kan målingerne også bruges til en lokal prognose af højere kvalitet.

Hvorfor flere målinger?
At købe en vejmålestation giver resultat med det samme, da vagthavende kan se, hvad, der observeres i de mest kritiske punkter i vejnettet direkte online og kan på den måde være fri for at køre derud for at se efter selv. Efter et års målinger kan dataen også bruges til at lave en lokal prognose af høj kvalitet ved brug af MeteoGroups målrettede prognoseteknik.

Hvorfor lokale prognoser?
Fordi overfladetemperatur og vejstatus varierer meget! Afstanden er ofte ligegyldig. Det er, hvor meget vegetation, topografi, bebyggelse og konstruktion varierer, der er afgørende for, hvordan vejstatus kommer til at variere i Jeres vejnet. En klassisk vejrudsigt til for eksempel Fyn er uinteressant hvis man vil have at vide, hvor meget rime, der kommer, eller, hvornår vejtemperaturen først passerer frysepunktet i vejnettet.

I det øverste billede ses en termisk kortlægning af Fisksätra i Nacka kommune i Sverige. Her bliver det meget tydeligt, hvor meget temperaturen rent faktisk varierer.

I de to nederste billeder ses, hvor meget yderligere information Södertälje kommune i Sverige fik ved at placere en TrackIce-station i et af deres kritiske punkter.